FAQ items aan het laden...
Opbrengsten2024-08-16T12:17:56+02:00

OPBRENGSTEN PLATFORM LEREN VAN TOETSEN

Sinds 2013 is Platform Leren van toetsen uitgegroeid tot een veel gevonden verzamelplaats van enthousiasme en inspiratie over leren van toetsen.
Het aantal activiteiten is in de loop van de jaren gegroeid, net als de bezoekersaantallen. De website vormt ondertussen een aardige bibliotheek aan blogs en berichten. Hieronder vind je wat de activiteiten van Platform Leren van toetsen aan opbrengsten hebben opgeleverd: publicaties, verslagen van ons jaarlijks Festival Leren van toetsen, opnames van keynotes en webinars, en opbrengsten uit onderzoek.

Wil je op de hoogte blijven van onze opbrengsten? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en ons blog!

Zelf een bijdrage leveren? Neem contact met ons op!

Nieuwsbrief ontvangen

Abonneren op blog

Bijdrage leveren

Neem contact op als je een bijdrage wilt leveren aan Platform Leren van toetsen

OVERZICHT VAN PUBLICATIES

Naast het publiceren van blogs proberen we ook andere kanalen te gebruiken om ideeën en inzichten uit onderzoek en praktijk te delen. Daarnaast presenteren we regelmatig onze bevindingen tijdens (peer reviewed) onderzoeksconferenties.

We zetten de belangrijkste publicaties die voortvloeiden uit activiteiten van het platform op een rijtje.

Wetenschappelijke publicaties

Praktijkpublicaties

Bijdragen aan onderzoeksconferenties

Cover-Leren-van-toetsen-in-het-hoger-onderwijs-e1718005251119.png

Een verzameling van inspirerende voorbeelden en theoretische verdieping over formatief toetsen, studenten betrekken bij toetsen, programmatisch toetsen, feedbackcultuur, en student- en docentfeedbackgeletterdheid in het Nederlandse hoger onderwijs.

HET JAARLIJKSE FESTIVAL

Je kunt je klok er op gelijk zetten: Iedere eerste vrijdag van juni organiseren we Festival Leren van toetsen.

Het jaarlijkse symposium staat in het teken van uitwisseling, inspiratie, en verdieping. Tijdens de dag zijn er tal van workshops, discussiesessies, keynotes, en presentaties. Ieder jaar zijn we te gast bij een andere hogeschool. Vanwege het groeiende aantal bezoekers presenteren we sinds 2019 het symposium als Festival Leren van toetsen: Een vrije opzet met veel parallelle sessies, een informatiemarkt, en ontspannen sfeer.

Enkele reacties van deelnemers van afgelopen jaren:

Leuke, afwisselende sessies: Genoeg keuze op verschillende onderwerpen!

Fantastisch leerzaam!

Een feestje
met inhoud!

Bekijk een uitgebreid verslag én alle materialen van voorgaande edities.

2024

Up Events in Amsterdam

2023

De Haagse Hogeschool in Den Haag

2022

Inholland in Den Haag

2021

Saxion, online

2020

Verplaatst naar 2021

2019

Fontys Hogescholen in Tilburg

2018

Vergadercentrum Domstad in Utrecht

2017

Hogeschool Rotterdam

2016

HZ University of Applied Sciences in Vlissingen

2015

Avans Hogeschool in Den Bosch

2014

RDM Campus Congrescentrum in Rotterdam

OPNAMES KEYNOTES

Al vele inspirerende sprekers hebben een keynote verzorgd tijdens Festival Leren van toetsen of tijdens een speciaal georganiseerd evenement of webinar. Hun presentaties zijn allemaal opgenomen en terug te kijken via ons YouTube-kanaal

Designed to have an impact: feedback revisited

Vier jaar geleden gaf prof. Dr. David Boud (Deakin University) zijn inspirerende keynote “Feedback must have an impact” op Festival Leren van toetsen. Ter ere van ons 10-jarig jubileum kwam David Boud op 16 januari 2024 terug naar Nederland! Tijdens ‘David Boud revisits’ op locatie Inholland in Rotterdam blikte hij terug op de keynote die hij verzorgde tijdens ons festival in 2019 en de ontwikkelingen die er sindsdien op zijn vakgebied hebben plaatsgevonden. Martje Köhlen vat de belangrijkste inzichten samen. Of bekijk de volledige opname van David's Boud presentatie nu terug!

Webinar Feedback literacy: Closing the research-practice gap?

Misschien moeten we voorlopig eens stoppen met het doen van onderzoek naar feedback, en ons concentreren op het implementeren van alles wat we tot nu toe hebben ontdekt? Met deze uitdagende stelling introduceert Juuso Nieminen, assistent professor aan Universiteit van Hong Kong, het verschil dat hij en David Carless in hun reviewartikel constateren tussen onderzoek naar feedback en feedback in de praktijk. Ze stellen dat onderzoek lang niet altijd geïnformeerd is door praktijkvraagstukken, en dat tegelijkertijd de praktijk ook niet altijd evidence-informed werkt. In het webinar op 11 november 2022, besprak Juuso Nieminen of het concept van feedbackgeletterdheid hier een uitweg voor biedt.

Webinar Een actieve rol van de student in het feedbackproces

Er wordt veel geschreven over de kenmerken van effectieve feedback, maar opvallend weinig over hoe je ervoor zorgt dat feedback daadwerkelijk gebruikt wordt. En dan hebben ze het niet alleen over de rol van de feedbackontvanger, of ‘gebruiker’ zoals Renske de Kleijn deze graag noemt, maar ook over die van de feedbackgever. Gedurende ruim een uur heeft De Kleijn ons meegenomen in haar onderzoeken naar het feedbackproces, waarbij ze niet alleen de theorie is klare taal uitlegt maar er ook een praktische vertaling aan geeft.

Keynote Rola Ajjawi – Festival 2021

Ook dit jaar konden we een internationale headline toevoegen aan het affiche van Festival Leren van toetsen! Op vrijdag 4 juni waren we virtueel te gast bij Saxion. Live vanuit Melbourne, Australie, gaf Associate Professor Rola Ajjawi (Centre for Research and Assessment in Digital Learning (CRADLE), Deakin University) een inspirerende keynote over feedback for learning en de impact van sociale en culturele invloeden. Bekijk hier de opname!

Webinar Assessment for learning: A practitioner’s perspective

Rick Glofcheski, professor in de rechten aan de Universiteit van Hong Kong, werkt op dagelijkse basis met grote groepen studenten in enorme collegezalen, met cursussen die gebruikelijk worden afgesloten met een schriftelijk tentamen in een grote hal. Glofcheski is echter in de missie geslaagd waarover velen van ons hun hoofd breken; 250 studenten gedurende een heel semester aanzetten tot zelfsturend en diep leren. Tijdens zijn webinar op 12 mei heeft hij ons meegenomen in zijn feedback- en assessmentmethode.

Webinar Feedback literacy in Higher Education

Feedback in het onderwijs werkt het beste als studenten en docenten als partners samenwerken, stelt David Carless. Dit betekent bijvoorbeeld dat docenten het feedbackproces zo inrichten dat studenten op feedback kunnen reageren, of het kunnen toepassen in een vervolgopdracht. Dit helpt studenten en docenten bovendien om zich te ontwikkelen in het geven (docenten) en verwerken (studenten) van feedback. Carless, professor aan de Universiteit van Hong Kong, gaf op 22 januari 2021 een drukbezocht webinar over feedbackgeletterdheid. Het werd een inspirerende combinatie van onderzoek en ervaringen uit de (eigen) praktijk, waarbij hij uitgebreid de tijd nam om vragen te beantwoorden.

PRAKTIJKGERICHT ONDERZOEK 

In samenwerking met studenten van bachelor- en masteropleidingen Onderwijswetenschappen van Nederlandse universiteiten, voeren we onderzoek uit naar ‘leren van toetsen’ in het hoger onderwijs.

Het praktijkgerichte onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van en/of in samenwerking met opleidingen binnen de aangesloten hogescholen.

In de afgelopen jaren hebben we verschillende onderzoekslijnen opgezet. Lees een reflectie op het uitgevoerde onderzoek en wat er opvalt na 10 jaar onderzoek in het boekhoofdstuk in ons jubileumboek.

De onderzoekslijnen door de jaren heen:
(klik om te vergroten of uit te vouwen)

Van inzagemoment naar feedbackmoment

Feedbackcultuur

Feedback

Feedbacksocialisatie

Formatief toetsen

Feedbackzoekend gedrag

Studenten betrekken

Programmatisch toetsen

Ga naar de bovenkant