AAN DE SLAG MET FORMATIEF TOETSEN

Ben je docent en wil je graag meer formatief toetsen in je lessen? Ben je onderwijskundige en wil je met het docententeam aan de slag om het léren van toetsen nu eens echt van de grond te krijgen? Dan ben je op de juiste plek! Met de Toolkit Formatief toetsen kan je samen met je collega’s aan de slag met formatief toetsen! Veel succes!

We horen graag je ervaringen met het werken met de toolkit. Laat ons weten hoe het is gegaan en inspireer ook anderen! We willen graag zoveel mogelijk ervaringen met de toolkit delen via de blogpagina formatieve strategieën.

Laat ons vooral ook weten als je vragen hebt of ergens tegenaan loopt. Zo kunnen we de toolkit blijven ontwikkelen.

Nieuwsbrief ontvangen

MEER INFO OVER DE TOOLKIT

In de toolkit vind je kennisclips, powerpointpresentaties, artikelen, maar vooral veel praktische tools. Alle tools hebben de formatieve toetscyclus (zie afbeelding hieronder; Gulikers & Baartman, 2017) als basis. Bij de meeste tools vind je een werkvorm die je helpt de tool toe te passen. Ook krijg je suggesties voor variaties en vervolgstappen.

De formatieve toetscyclus (Gulikers & Baartman, 2017)

Judith Gulikers en Liesbeth Baartman leggen uit wat het doel is van de toolkit en hoe je de toolkit kunt gebruiken:

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacybeleid.
Ik Accepteer

Benieuwd hoe de formatieve toetscyclus aansluit bij de toetscyclus die wordt gehanteerd in de Basis Kwalificatie Examinering (BKE)?
We zetten het voor je uiteen in een overzicht.

DE TOOLKIT FORMATIEF TOETSEN

Om het gebruik van de toolkit eenvoudiger te maken, kan je tools selecteren die passen bij het doel dat je hebt.

Stel, je wilt je oriënteren op formatief toetsen, selecteer hieronder dan het doel ‘oriënteren’.
Je krijgt dan alleen de tools te zien die passen bij het doel ‘oriënteren’.

Door op de tools te klikken, open je een pop-up scherm met meer informatie over de tool. Wil je met de tool aan de slag, klik dan linksboven op het
  symbooltje om de materialen te downloaden.

Bij een aantal tools is ook een beschrijving van de werkvorm opgenomen. Deze werkvorm geeft je meer uitleg over hoe je de tool kunt toepassen.
Klik linksboven op het  symbooltje om de werkvorm te downloaden.

  • All
  • oriënteren
  • je eigen praktijk in kaart brengen
  • uitwisselen en inspiratie
  • in actie!
  • evalueren toolkit
  • Doel van de toolkit
    Doel van de toolkit
  • Doel van de toolkit
    Doel van de toolkit
  • Artikel Toets!
    Artikel Toets!
  • Artikel Didaktief
    Artikel Didaktief
  • NRO review eindrapportage
    NRO review eindrapportage
  • Resultaten reviewstudie
    Resultaten reviewstudie
  • Wat is FT in de toolkit
    Wat is FT in de toolkit
  • Wat is FT in de toolkit
    Wat is FT in de toolkit
  • Misconcepties identificeren
    Misconcepties identificeren
  • Observeer je FT-activiteiten
    Observeer je FT-activiteiten
  • Reflectieposters van de 5 fasen
    Reflectieposters van de 5 fasen
  • Gezamenlijke taal creëren
    Gezamenlijke taal creëren
  • Scan formatieve toetscyclus
    Scan formatieve toetscyclus
  • Plaatje van jezelf
    Plaatje van jezelf
  • Teamportret
    Teamportret
  • Maak je eigen formatieve toetscyclus
    Maak je eigen formatieve toetscyclus
  • De formatieve toetscyclus – Handout
    De formatieve toetscyclus – Handout
  • Maak je eigen studentcyclus
    Maak je eigen studentcyclus
  • Formatieve toetscyclus
    Formatieve toetscyclus
  • Analyse scaffoldings-technieken
    Analyse scaffoldings-technieken
  • Verbeter je eigen formatieve toetspraktijk
    Verbeter je eigen formatieve toetspraktijk
  • Video-analyse eigen lespraktijk
    Video-analyse eigen lespraktijk
  • Actieplan formatief toetsen
    Actieplan formatief toetsen
  • Voorbeelden uitwisselen
    Voorbeelden uitwisselen
  • Voorbeelden kritisch bekijken
    Voorbeelden kritisch bekijken
  • Evaluatie formulieren
    Evaluatie formulieren

Legenda

 = kennisclip       = leesmateriaal       = Powerpoint presentatie

 = posters           = invulschema’s      = scan

 = kaartspel        = werkvorm/actieplan

Welke logische combinaties en volgordes van de tools kun je kiezen?

Als je gaat starten…

Goed startpunt (kijken)                15 min

    doel van de toolkit

    wat is FT in de toolkit

Goed startpunt (lezen)                 15 min

  NRO review samenvatting (p. 5-6)

  NRO review conclusies (p. 52-54)

  Artikel Didaktief

  Artikel Toets!  Magazine

Grondig voorbereiden                   30 min

  NRO review eindrapportage

   Resultaten reviewstudie

Als je met je team in gesprek wilt over formatief evalueren…

30 min

   Kaartspel gezamenlijke taal creëren 

min. 30 min

   Kaartspel formatieve toetscyclus 

min 45 min

   Reflectieposters van de 5 fasen

Als je je eigen praktijk in kaart wilt brengen…

Grondige nulmeting van jezelf  variabel

   Reflectieposters van de 5 fasen
(individueel of in team)

    Scan formatieve toetscyclus

Globale kijk                    sessie van 2 uur

   Plaatje van jezelf

   Teamportret

Kritische blik             sessie van 2-3 uur

    Scan formatieve toetscyclus  

   Plaatje van jezelf

   Teamportret

Als je aan de slag wilt…

Actieplan opstellen                    dagdeel

   Plaatje van jezelf

   Teamportret

   Actieplan formatief evalueren

Teamreflectie                              dagdeel

   Reflectieposters van de 5 fasen

   Teamportret

   Actieplan formatief evalueren

Je eigen praktijk verbeteren     dagdeel

    Scan formatieve toetscyclus  

   Verbeter je eigen FT-praktijk

Als je wilt leren van anderen…

Voorbeelden uitwisselen           dagdeel

   Verbeter je eigen FT-praktijk

   Voorbeelden uitwisselen 

Voorbeelden bekijken
Verdelen over 2 sessies

   Voorbeelden  kritisch bekijken

HET ONTWIKKELTEAM 

De toolkit is ontwikkeld door Judith Gulikers en Liesbeth Baartman in samenwerking met Platform Leren van toetsen
in het kader van de NRO-subsidie Kennisbenutting plus (projectnummer: 405-17-835).

De toolkit is uitgetest door Avans Hogeschool, Saxion, en Zuyd Hogeschool.

Judith Gulikers
Associate Professor
Education and Learning Sciences

Liesbeth Baartman
Bijzonder lector
Toetsing en Beoordeling
in Beroepsonderwijs