FAQ items aan het laden...
Opbrengsten2022-08-18T10:52:02+02:00

OPBRENGSTEN PLATFORM LEREN VAN TOETSEN

Sinds 2013 is Platform Leren van toetsen uitgegroeid tot een veel gevonden verzamelplaats van enthousiasme en inspiratie over leren van toetsen.
Het aantal activiteiten is in de loop van de jaren gegroeid, net als de bezoekersaantallen. De website vormt ondertussen een aardige bibliotheek aan blogs en berichten. Met de toolkit formatief toetsen en het leernetwerk programmatisch toetsen proberen we ook praktische handvatten te bieden voor docenten die in hun eigen praktijk aan de slag willen.

Hieronder vind je wat de activiteiten van Platform Leren van toetsen verder aan opbrengsten hebben opgeleverd, zoals publicaties en scripties, en verslagen van ons jaarlijks symposium en van themabijeenkomsten.

publicaties
symposium
bijeenkomst
onderzoek

Wil je op de hoogte blijven van onze opbrengsten? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en ons blog!

Zelf een bijdrage leveren? Neem contact met ons op!

Nieuwsbrief ontvangen

Abonneren op blog

Abonneren op blog

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven op dit blog en e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

Voeg je bij 512 andere abonnees

Bijdrage leveren

Neem contact op als je een bijdrage wilt leveren aan Platform Leren van toetsen

Contact opnemen

Bijdrage leveren

OVERZICHT VAN PUBLICATIES

Naast het publiceren van blogs proberen we ook andere kanalen te gebruiken om ideeën en inzichten uit onderzoek en praktijk te delen. Daarnaast presenteren we regelmatig onze bevindingen tijdens (peer reviewed) onderzoeksconferenties.

We zetten de belangrijkste publicaties die voortvloeiden uit activiteiten van het platform op een rijtje.

Wetenschappelijke publicaties

Praktijkpublicaties

Bijdragen aan onderzoeksconferenties

HET JAARLIJKSE SYMPOSIUM

Je kunt je klok er op gelijk zetten: Iedere eerste vrijdag van juni is er een symposium van Platform Leren van toetsen.

Het jaarlijkse symposium staat in het teken van uitwisseling, inspiratie, en verdieping. Tijdens de dag zijn er tal van workshops, discussiesessies, keynotes, en presentaties. Ieder jaar zijn we te gast bij een andere hogeschool. Vanwege het groeiende aantal bezoekers presenteren we sinds 2019 het symposium als Festival Leren van toetsen: Een vrije opzet met veel parallelle sessies, een informatiemarkt, en ontspannen sfeer.

Enkele reacties van deelnemers van afgelopen jaren:

Leuke, afwisselende sessies: Genoeg keuze op verschillende onderwerpen!

Fantastisch leerzaam!

Een feestje
met inhoud!

Bekijk een uitgebreid verslag én alle materialen van voorgaande edities.

2022

Inholland in Den Haag

2021

Saxion, online

2020

Verplaatst naar 2021

2019

Fontys Hogescholen in Tilburg

2018

Vergadercentrum Domstad in Utrecht

2017

Hogeschool Rotterdam

2016

HZ University of Applied Sciences in Vlissingen

2015

Avans Hogeschool in Den Bosch

2014

RDM Campus Congrescentrum in Rotterdam

THEMABIJEENKOMSTEN

Meerdere keren per jaar organiseren we themabijeenkomsten. Deze bijeenkomsten sluiten aan bij de thema’s ‘studenten betrekken bij toetsen’, ‘formatief toetsen’, ‘feedbackcultuur’, en ‘programmatisch toetsen’. 

Neem een kijkje in de agenda voor een actueel overzicht van geplande themabijeenkomsten.

Lees hieronder verslagen en berichten over themabijeenkomsten die eerder hebben plaatsgevonden. 

Webinar Feedback literacy: Closing the research-practice gap?

Misschien moeten we voorlopig eens stoppen met het doen van onderzoek naar feedback, en ons concentreren op het implementeren van alles wat we tot nu toe hebben ontdekt? Met deze uitdagende stelling introduceert Juuso Nieminen, assistent professor aan Universiteit van Hong Kong, het verschil dat hij en David Carless in hun reviewartikel constateren tussen onderzoek naar feedback en feedback in de praktijk. Ze stellen dat onderzoek lang niet altijd geïnformeerd is door praktijkvraagstukken, en dat tegelijkertijd de praktijk ook niet altijd evidence-informed werkt. In het webinar op 11 november 2022, besprak Juuso Nieminen of het concept van feedbackgeletterdheid hier een uitweg voor biedt.

Aftermovie Festival Leren van toetsen 2022

Na een onderbreking van twee jaar, troffen we elkaar weer in levende lijve op vrijdag 3 juni bij Inholland in Den Haag voor een nieuwe editie van Festival Leren van toetsen. Ruim 270 deelnemers genoten die dag van een gevarieerd aanbod aan workshops en keynotes door (internationale) topsprekers op het gebied van leren van toetsen. Inholland studenten Clarence Medina en Arinda de Tender legden de sfeer van de dag vast en verzamelde enkele reacties van bezoekers in een aftermovie. 

Webinar Een actieve rol van de student in het feedbackproces

Er wordt veel geschreven over de kenmerken van effectieve feedback, maar opvallend weinig over hoe je ervoor zorgt dat feedback daadwerkelijk gebruikt wordt. En dan hebben ze het niet alleen over de rol van de feedbackontvanger, of ‘gebruiker’ zoals Renske de Kleijn deze graag noemt, maar ook over die van de feedbackgever. Gedurende ruim een uur heeft De Kleijn ons meegenomen in haar onderzoeken naar het feedbackproces, waarbij ze niet alleen de theorie is klare taal uitlegt maar er ook een praktische vertaling aan geeft.

Leesclub | Developing Student Feedback Literacy (Hst2, Winstone & Carless, 2020)

Op donderdagmiddag 13 januari troffen ruim 30 professionals uit het hbo elkaar om hoofdstuk 2 te bespreken uit het boek ‘Designing Effective Feedback Processes in Higher Education’ van Naomi Winstone en David Carless. Het hoofdstuk beschrijft het concept feedbackgeletterdheid en hoe je als docent kunt bijdragen aan de ontwikkeling hiervan. Inzichten, gedachtes, en bedenkingen die werden opgedaan bij het lezen van het hoofdstuk werden met elkaar gedeeld, in groepjes en ook plenair. We delen de belangrijkste inzichten.

Keynote Rola Ajjawi – Festival 2021

Ook dit jaar konden we een internationale headline toevoegen aan het affiche van Festival Leren van toetsen! Op vrijdag 4 juni waren we virtueel te gast bij Saxion. Live vanuit Melbourne, Australie, gaf Associate Professor Rola Ajjawi (Centre for Research and Assessment in Digital Learning (CRADLE), Deakin University) een inspirerende keynote over feedback for learning en de impact van sociale en culturele invloeden. Bekijk hier de opname!

Webinar Assessment for learning: A practitioner’s perspective

Rick Glofcheski, professor in de rechten aan de Universiteit van Hong Kong, werkt op dagelijkse basis met grote groepen studenten in enorme collegezalen, met cursussen die gebruikelijk worden afgesloten met een schriftelijk tentamen in een grote hal. Glofcheski is echter in de missie geslaagd waarover velen van ons hun hoofd breken; 250 studenten gedurende een heel semester aanzetten tot zelfsturend en diep leren. Tijdens zijn webinar op 12 mei heeft hij ons meegenomen in zijn feedback- en assessmentmethode.

PRAKTIJKGERICHT ONDERZOEK 

In samenwerking met studenten van bachelor- en masteropleidingen Onderwijswetenschappen van Nederlandse universiteiten, voeren we onderzoek uit naar ‘leren van toetsen’ in het hoger onderwijs.

Het praktijkgerichte onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van en/of in samenwerking met opleidingen binnen de aangesloten hogescholen.

In de afgelopen jaren hebben we verschillende onderzoekslijnen opgezet.

Feedbackzoekend gedrag

Feedbackcultuur

Docentprofessionalisering formatief toetsen

Studentpercepties formatief toetsen

Feedback

Inzagemoment

Ga naar de bovenkant