Door: Anne Potters en Martje Köhlen (Hogeschool Rotterdam)

Feedback in het onderwijs werkt het beste als studenten en docenten als partners samenwerken, stelt David Carless. Dit betekent bijvoorbeeld dat docenten het feedbackproces zo inrichten dat studenten op feedback kunnen reageren, of het kunnen toepassen in een vervolgopdracht. Dit helpt studenten en docenten bovendien om zich te ontwikkelen in het geven (docenten) en verwerken (studenten) van feedback. Carless, professor aan de Universiteit van Hong Kong, gaf op 22 januari 2021 een drukbezocht webinar over feedbackgeletterdheid. Het werd een inspirerende combinatie van onderzoek en ervaringen uit de (eigen) praktijk, waarbij hij uitgebreid de tijd nam om vragen te beantwoorden.

Carless begint het webinar met een aantal problematische aspecten van de manier waarop er over het algemeen feedback wordt gegeven, zoals bijvoorbeeld de late timing, waardoor studenten weinig meer met de informatie kunnen. Daarna (14:00 in de opname) gaat hij in op het begrip feedbackgeletterdheid, zowel vanuit het perspectief van de student als die van de docent, en presenteert hij het model (zie Figuur 1) dat hij en collega Naomi Winstone hebben ontwikkeld en beschreven in hun boek Designing Effective Feedback Processes in Higher Education (2020).


Figuur 1. Feedback literacy in Higher Education

Vervolgens (42:00 in de opname) bespreekt Carless een aantal meer praktische onderwerpen, zoals digitale feedback via video en audio, en hoe het gebruik hiervan bijdraagt aan het versterken van onderlinge relaties en de betrokkenheid in (digitaal) onderwijs. Ook digitale peer feedback komt uitgebreid aan bod, waarbij Carless stelt dat de waarde van deze techniek zit in het opstellen van de feedback en niet zozeer in het ontvangen ervan, en in het genereren van ‘interne feedback’ bij het vergelijkingsproces dat automatisch plaatsvindt, waarbij de student het werk van de ander vergelijkt met zijn eigen uitwerking. Carless bespreekt (56:25 in de opname) zijn ideeën over wat je als docent kan doen om peerfeedback optimaal in te zetten.

Tegen het einde (52:00 in de opname) doet Carless een oproep om, als je als docent een verandering wilt doorvoeren in je feedbackontwerp, vooral te kiezen voor kleine maar wetenschappelijk bewezen effectieve technieken. Hij heeft hier een hoop ideeën over, ook specifiek voor de implementatie van peerfeedback en onderwijsontwerp. We geven er hier alvast ééntje weg! Om de feedback wat interactiever te maken, kan je je studenten vragen om bij inleveren van een opdracht aan te geven waarop ze graag feedback ontvangen, naast de feedback die je ze als docent sowieso al meegeeft.

Wil je meer te weten komen? Kijk dan het volledige webinar terug of bekijk de slides.