FAQ items aan het laden...
Opbrengsten2024-08-16T12:17:56+02:00

OPBRENGSTEN PLATFORM LEREN VAN TOETSEN

Sinds 2013 is Platform Leren van toetsen uitgegroeid tot een veel gevonden verzamelplaats van enthousiasme en inspiratie over leren van toetsen.
Het aantal activiteiten is in de loop van de jaren gegroeid, net als de bezoekersaantallen. De website vormt ondertussen een aardige bibliotheek aan blogs en berichten. Hieronder vind je wat de activiteiten van Platform Leren van toetsen aan opbrengsten hebben opgeleverd: publicaties, verslagen van ons jaarlijks Festival Leren van toetsen, opnames van keynotes en webinars, en opbrengsten uit onderzoek.

Wil je op de hoogte blijven van onze opbrengsten? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en ons blog!

Zelf een bijdrage leveren? Neem contact met ons op!

Nieuwsbrief ontvangen

Abonneren op blog

Bijdrage leveren

Neem contact op als je een bijdrage wilt leveren aan Platform Leren van toetsen

OVERZICHT VAN PUBLICATIES

Naast het publiceren van blogs proberen we ook andere kanalen te gebruiken om ideeën en inzichten uit onderzoek en praktijk te delen. Daarnaast presenteren we regelmatig onze bevindingen tijdens (peer reviewed) onderzoeksconferenties.

We zetten de belangrijkste publicaties die voortvloeiden uit activiteiten van het platform op een rijtje.

Wetenschappelijke publicaties

Praktijkpublicaties

Bijdragen aan onderzoeksconferenties

Cover-Leren-van-toetsen-in-het-hoger-onderwijs-e1718005251119.png

Een verzameling van inspirerende voorbeelden en theoretische verdieping over formatief toetsen, studenten betrekken bij toetsen, programmatisch toetsen, feedbackcultuur, en student- en docentfeedbackgeletterdheid in het Nederlandse hoger onderwijs.

HET JAARLIJKSE FESTIVAL

Je kunt je klok er op gelijk zetten: Iedere eerste vrijdag van juni organiseren we Festival Leren van toetsen.

Het jaarlijkse symposium staat in het teken van uitwisseling, inspiratie, en verdieping. Tijdens de dag zijn er tal van workshops, discussiesessies, keynotes, en presentaties. Ieder jaar zijn we te gast bij een andere hogeschool. Vanwege het groeiende aantal bezoekers presenteren we sinds 2019 het symposium als Festival Leren van toetsen: Een vrije opzet met veel parallelle sessies, een informatiemarkt, en ontspannen sfeer.

Enkele reacties van deelnemers van afgelopen jaren:

Leuke, afwisselende sessies: Genoeg keuze op verschillende onderwerpen!

Fantastisch leerzaam!

Een feestje
met inhoud!

Bekijk een uitgebreid verslag én alle materialen van voorgaande edities.

2024

Up Events in Amsterdam

2023

De Haagse Hogeschool in Den Haag

2022

Inholland in Den Haag

2021

Saxion, online

2020

Verplaatst naar 2021

2019

Fontys Hogescholen in Tilburg

2018

Vergadercentrum Domstad in Utrecht

2017

Hogeschool Rotterdam

2016

HZ University of Applied Sciences in Vlissingen

2015

Avans Hogeschool in Den Bosch

2014

RDM Campus Congrescentrum in Rotterdam

OPNAMES KEYNOTES

Al vele inspirerende sprekers hebben een keynote verzorgd tijdens Festival Leren van toetsen of tijdens een speciaal georganiseerd evenement of webinar. Hun presentaties zijn allemaal opgenomen en terug te kijken via ons YouTube-kanaal

Keynote David Boud – Symposium 2019

Op vrijdag 7 juni verzorgde Prof. David Boud een keynote-lezing tijdens het Festival Leren van toetsen 2019. In zijn presentatie 'Feedback must have an impact' ging hij in op de do's & don'ts van feedback. De keynote is opgenomen en beschikbaar via ons Youtube-kanaal.

PRAKTIJKGERICHT ONDERZOEK 

In samenwerking met studenten van bachelor- en masteropleidingen Onderwijswetenschappen van Nederlandse universiteiten, voeren we onderzoek uit naar ‘leren van toetsen’ in het hoger onderwijs.

Het praktijkgerichte onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van en/of in samenwerking met opleidingen binnen de aangesloten hogescholen.

In de afgelopen jaren hebben we verschillende onderzoekslijnen opgezet. Lees een reflectie op het uitgevoerde onderzoek en wat er opvalt na 10 jaar onderzoek in het boekhoofdstuk in ons jubileumboek.

De onderzoekslijnen door de jaren heen:
(klik om te vergroten of uit te vouwen)

Van inzagemoment naar feedbackmoment

Feedbackcultuur

Feedback

Feedbacksocialisatie

Formatief toetsen

Feedbackzoekend gedrag

Studenten betrekken

Programmatisch toetsen

Ga naar de bovenkant