Festival Leren van toetsen 2019: verslag

11 juli 2019| Tags:| Tags:

Voor het zesde jaar op rij stond de eerste vrijdag van juni in het teken van kennisuitwisseling tijdens ons jaarlijkse symposium. Dit jaar helemaal in festivalsfeer, compleet met kraampjes, foodtrucks, en een toffe line-up. We waren te gast bij Fontys Hogescholen in Tilburg.  

Op main stage stond dit jaar twee keer Australiër en oude rot in feedbackonderzoek David Boud. Vaardig nam hij ons mee in de evolutie van het denken over feedback. Daarbij hield hij ons voor welke verouderde beelden er zijn over feedback. En hoe het beter kan. Eigenlijk is alle feedback feed forward anders blijf het bij informatie op studenten afvuren, zegt Boud, met tongue in cheek naar zijn Nieuw Zeelandse collega Hattie. Kijk en lees zijn bijdrage terug.  

Parallel liep een gevarieerd aanbod van workshops door docenten en onderzoekers. Ideeën en resultaten werden gedemonstreerd en besprokenVoor sommigen was het even zoeken: hoe zorg ik ervoor dat ik op tijd aanwezig ben bij mijn favoriete workshop én heb geluncht bij één van de foodtrucks? Maar de festivalsfeer zat er al snel goed in. Op de informatiemarkt kon je boeken inslaan en in gesprek met aanbieders van applicaties en trainingen die leren van toetsen ondersteunen. Op het main stage was er intussen een postermarkt met recent onderzoek van het Lectoraat Technology Enhanced Assessment. Nieuw waren dit jaar de discussiepleinen: hier kwamen meerdere initiatieven rondom een thema samen en zij wisselden kennis en ideeën uit onder leiding van een host.   

We sloten de dag af met feestelijke uitreiking aan de winnaar van de quiz onder het zingen van het toetslied dat speciaal voor het festival werd geschreven door Martin Reekers. Wij kijken tevreden terug op deze aflevering in festivalstijl. Voor wie benieuwd is naar de presentatie of materialen uit een van de sessies: zie het overzicht hieronder. 

Keynote David Boud
opname
slides

Postermarkt Lectoraat Technology Enhanced Assessment
poster Barbara Spieringh
poster Chantal de Koster
poster Daniëlle Quadakkers
poster Kim Dirkx, Desiree Joosten-ten Brinke, Jorik Arts, & Migchiel van Diggelen
poster Kim Dirkx, Desiree Joosten-ten Brinke, & Gino Camp
poster Mieke Jaspers & Jorik Arts (vormgever)
poster Mieke Jaspers & Jorik Arts (storyline)
poster Natasja Kok
poster Rosa Bartman

Discussieplein Kwaliteitsbewaking
verslag

Workshop 30 secondenspel leren van toetsen
slides

Workshop Stappen zetten richting programmatisch toetsen
samenvatting
kijkvragen over het WAAROM van programmatisch toetsen
kijkvragen bij het ONTWERP van programmatisch toetsen

Workshop Evalueer als team je toetsprogramma
slides

Workshop Het belang van goede vragen in duurzame feedbackdialogen

slides

Workshop De complexe vaardigheid van formatief toetsen in praktijk
slides

Workshop Van leerdoel naar leeruitkomst
slides

Workshop Self directed learning
slides
leeruitkomsten
rubric
voorbeeld portfolio

Workshop Formatief toetsen vanuit retrieval practice en spacing literatuur
slides

Workshop Inclusiever toetsen van de beroepsontwikkeling
slides

Workshop Equality, duurzaam veranderen van toetscultuur richting leren
slides

Workshop Bouwen aan een feedbackcultuur
slides
kaartjes

Workshop Upward Feedback
slides

Workshop Studenten maken de rubric zelf
slides

Ik zoek…

Nieuwsbrief ontvangen

Bijdrage leveren

Neem contact op als je een bijdrage wilt leveren aan Platform Leren van toetsen