Symposium Leren van Toetsen 2018: verslag
We hadden een bomvol programma beloofd en dat hebben we geweten. Het Symposium Leren van toetsen 2018 was uitverkocht met 250 deelnemers en een recordaantal collega’s droeg bij in de vorm van een workshop of keynote. Om zoveel mensen te helpen met netwerken deelden we bij de ingang bingokaarten uit. Wie het eerst de contactgegevens van mensen van acht verschillende hogescholen bemachtigde kreeg een prijs. Als eerste netwerkgelegenheid was er de rij voor de aanmeldbalie.
De aftrap werd verzorgd door een drietal keynotesprekers, Liesbeth Baartman, Dominique Sluijsmans en Jan de Geus. Elk vanuit hun eigen perspectief schenen zij hun licht op afstudeerprogramma’s. Hoe maak je de kern van het beroep zichtbaar in het ontwerp? Welke boodschap geef je af door je keuzes in de inrichting van je toetsprogramma? En wat vraagt dit van de opleiding? Op die laatste vraag hadden ze een unaniem antwoord: zie het als teamwork en leer van elkaar.
Daarna kon je in twee rondes uit tien verschillende workshops kiezen. Bij ‘Studenten maken toetsvragen’ deden docent Rem Pronk en student Laurens Bolt van de Hogeschool van Amsterdam verslag van hun ervaringen bij het co-creëren van toetsvragen. Aan dezelfde hogeschool kan je op drie verschillende manieren ‘Afstuderen als mediamaker’. Barbara Devilee nam de deelnemers mee in de totstandkoming van dit bijzondere afstudeerprogramma.
Een aantal workshops bood verdieping over de effectiviteit van feedback. In de workshop ‘Onderzocht: formatief toetsen en feedback’ deelden onderzoeker Frans Prins van de Universiteit Utrecht en studenten Dorette Schotpoort, Dieuwke Harkema en Vivianne Massierer hun inzichten in de perceptie en het feedbackzoekend gedrag van studenten. Ook Jorik Arts en Mieke Jaspers van Fontys presenteerdeneen aantal redenen waarom feedback soms zo weinig wordt gebruikt door studenten en gingen in op wat je daar aan kan doen door feedback een intergraal onderdeel te maken van leren en opleiden.
In de workshop ‘Haal meer rendement uit feedback bij digitaal toetsen’ verduidelijkten Esther Haykens van de Hogeschool Utrecht en Jolanda Soeting van Teelen het verschil tussen (anonieme digitale) taakgerichte en procesgerichte feedback en lieten hun deelnemers dit ook zelf ervaren. Verschillende mensen bleken verschillende voorkeuren te hebben. Bij Gerry Geitz en Jan de Geus van Stenden NHL draaide het in de workshop ‘Duurzame feedback’ om de duurzame doorwerking van feedback in het leren van studenten.
In twee workshops kon je praktisch aan de slag met instrumenten. Sommige deelnemers kregen onder leiding van Judith Gulikers van Wageningen Universiteit en Els Roskam-Pelgrim en Rina Baltjes van Avans al een voorproefje van de ‘Toolkit formatief toetsen’. In ‘Aan de slag met KIT 2.0!’ probeerden deelnemers met Liesbeth Baartman en Ellen de Kwant van de Hogeschool Utrecht de vernieuwde versie van het KwaliteitsInstrument Toetsprogramma uit. De spelvorm zorgde voor intensieve gesprekken, maar er werd ook veel gelachen.
Hoe ziet succes eruit? En hoe ontwikkel je ‘een neus voor kwaliteit’? Bas Trimbos en Gerdineke van Silfhout van SLO zoomden in op Dylan Williams’ feed up fase en besteedden ook aandacht aan hoe je dit in je organisatie voor elkaar krijgt. Dominique Sluijsmans (Zuyd Hogeschool) en Eric Entken (Hogeschool Rotterdam) wijdden hun hele workshop aan ‘Duurzaam implementeren is mensenwerk: de spannende weg naar een feedbackcultuur’. Met echte bouwstenen analyseerden deelnemers wat er zoal nodig is collega’s in beweging te zetten.
De ‘Postermarkt programmatisch toetsen’, onder begeleiding van Tamara van Schilt-Mol van Hogeschool van Arnhem en Nijmegen was een levendige uitwisseling van ervaringen tussen zes opleidingen die hierin al stappen hebben gezet. De mysterieuze ‘Escape Room Toetsing’ Van Martje Köhlen en Johan van Dijk (beide Hogeschool Rotterdam) was een groot succes, maar over de inhoud kunnen we natuurlijk niets verklappen. We houden het erop dat deelnemers zo in het spel opgingen dat ze vergaten hun drankje op te drinken.
Na twee rondes workshops onderbroken door lunch, bleek er bingo te zijn. Jacquéline Sturm van HZ University of Applied Sciences nam, na controle door de jury, haar welverdiende prijs in ontvangst. Daarna trok Jan Riezebos de zaal met verve weer bij de les met een inspirerend verhaal waarin hij inzichten uit het bedrijfsleven op toetsing toepaste. Daarbij vergat hij de menselijke maat niet: naar wie moeten we luisteren, aan wie moeten we vragen stellen, met wie moeten we verbinding zoeken om toetsing te verbeteren? Om te kijken of we zo tegen het einde van de dag een beetje bij de les bleven voerde hij ter plekke een tweefasentoets uit.
Het symposium werd afgesloten met de feestelijke lancering van de Toolkit formatief toetsen. Deze verzameling praktische instrument voor docenten werd ontwikkeld door Judith Gulikers van Wageningen Universiteit en Liesbeth Baartman van Hogeschool Utrecht in samenwerking met het Platform Leren van toetsen. Onze leden van Avans, Saxion en Zuyd hebben hem uitgetest en we hosten hem met gepaste trots op onze website.
PS: Eveline de Beer maakte voor haar opleiding een recensie van de dag, met samenvattingen en reflectie.