Kwaliteitsbesef stimuleren: de aanpak van de feedbackgeletterde docent

29 januari 2025| Tags:| Tags:

Henderijn Heldens (Zuyd Hogeschool) & Martje Köhlen (Hogeschool Inholland)

Ook van docenten wordt feedbackgeletterdheid gevraagd”, schreven we eerder. Da’s makkelijk praten, maar wanneer kun je spreken van feedbackgeletterde docenten? Ons antwoord: een docent is feedbackgeletterd, wanneer deze effectieve feedbackprocessen kan ontwerpen, evalueren en herontwerpen en kwaliteitsbesef en feedbackgebruik bij studenten weet te stimuleren. Deze inzichten, die wij hebben uitgewerkt in een model van docentfeedbackgeletterdheid, zijn positief ontvangen. Als vervolg op die blogs, maken we nu meer concreet hoe je als docent je studenten kunt ondersteunen bij het ontwikkelen van feedbackgeletterdheid. In deze blog hebben we voorbeelden van werkvormen verzameld die aansluiten bij de competentie ‘Ondersteunen van de ontwikkeling van kwaliteitsbesef’. We doen in deze blog een voorzet voor manieren waarop je hieraan kunt werken.

Het ontwikkelen van kwaliteitsbesef wordt vaak gekoppeld aan de eerste fase van het formatief handelen: het verhelderen van verwachtingen en succescriteria (Gulikers & Baartman, 2017). In het feedbackproces is het ontwikkelen van kwaliteitsbesef voortdurend aan de orde. Het speelt een rol bij het verhelderen van verwachtingen, maar bijvoorbeeld ook bij het kiezen van leeractiviteiten (hoe draagt een activiteit bij aan de beoogde kwaliteit en leerdoelen) en bij het zoeken en benutten van feedback. Het is belangrijk dat docenten, werkveld en studenten een gedeeld besef van kwaliteit ontwikkelen. Het helpt namelijk om dezelfde taal te spreken en vanuit die gedeelde norm naar verwachtingen te kijken ten aanzien van het leren van studenten. Ook is het van belang om tijdens een module regelmatig aandacht te geven aan het versterken van dit gedeelde kwaliteitsbesef, bijvoorbeeld vanuit het perspectief van een bepaalde inhoud, of juist vanuit de breedte van het beroep of de breedte van een competentie of leeruitkomst. Het ontwikkelen van kwaliteitsbesef (competentie 2 in het model) is een voorwaarde voor studenten om tot een goede feedbackvraag en verwerking van feedback te kunnen komen. Daarmee is het ook een voorwaarde om hun eigen leerproces door middel van feedback te leren sturen (Carless & Boud, 2018).

Hoe stimuleer je als docent kwaliteitsbesef?

a) Je zoekt afstemming met collega’s over kwaliteit van de beoogde prestatie van de studenten, zodat alle docenten een voor studenten congruente kwaliteitsnorm hanteren.

b) Je begeleidt studenten bij het ontwikkelen van kwaliteitsbesef en laat daarbij voortdurend zien hoe leeractiviteiten en feedbackprocessen zich verhouden tot programma- en leerdoelen.

c) Je stimuleert studenten om herhaald en actief de kwaliteit van werk van zichzelf en voorbeelden van anderen te vergelijken en beoordelen.

d) Je zet een pedagogisch-didactisch repertoire in om studenten te stimuleren zelf sturing te geven aan het ontwikkelen van kwaliteitsbesef.

e) Je laat in eigen handelen zien hoe een professional werkt vanuit kwaliteitsbesef.

Tot slot
Het ontwikkelen van een gedeeld kwaliteitsbesef is een proces dat gedurende de opleiding aandacht blijft vragen. Het kent zowel een diagnostische kant (waar sta ik ten opzichte van het criterium) als een dialogische (welke feedbackvraag stel ik, hebben we een gedeelde norm over de beoogde kwaliteit). Voor studenten vraagt het ontwikkelen van kwaliteitsbesef de nodige scaffolding en vooral ook oefening in de praktijk. Met deze blog  roepen we je op om ook als docent te gaan oefenen met het ontwikkelen van een gedeeld kwaliteitsbesef met je collega’s, maar ook met het ondersteunen van studenten hierbij. We zijn benieuwd naar je ervaringen!

Heb jij zelf goede voorbeelden die je met ons wil delen? Mail ons dan op info@lerenvantoetsen.nl!


Referenties

Bearman, M., & Molloy, E. (2013). Intellectual streaking: The value of teachers exposing minds (and hearts). Medical Teacher, 39 (12), 1284–1285. https://doi.org/10.1080/0142159X.2017.1308475 )

Carless, D., & Boud, D. (2018). The development of student feedback literacy: enabling uptake of feedback. Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(8), 1315-1325 https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1463354

Gulikers, J. & Baartman, L. (2017). Doelgericht professionaliseren: formatieve toetspraktijken met effect: Wat doet de docent in de klas? (405-15-722). Verkregen via https://www.nro.nl/sites/nro/files/migrate/Inhoudelijke-eindrapport_NRO-PPO-405-15-722_DEF.pdf

Kruiper, S. M. A., Leenknecht, M. J. M., & Slof, B. (2021). Using scaffolding strategies to improve formative assessment practice in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education. Advanced online publication. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1927981 

Molloy, E., & Bearman, M. (2019). Embracing the tension between vulnerability and credibility: ‘intellectual candour’ in health professions education. Medical Education, 53, 32–41. https://doi.org/10.1111/medu.13649

Tai, J., Ajjawi, R., Boud, B., Dawson, P., & Panadero. E. (2018). Developing evaluative judgement: enabling students to make decisions about the quality of work. Higher Education, 76, 467–481. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0220-3

Mafarja, N., Mohamad, M. M., Zulnaidi, H., & Fadzil, H. M. (2023). Using of reciprocal teaching to enhance academic achievement: A systematic literature review. Heliyon, 9(7), e18269. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e18269

Van Velzen, C., Volman, M., & Bekelmans, M. (2014). Modelling en scaffolding als begeleidingsinstrumenten tijdens het samen lesgeven door vakbegeleiders en leraren in opleiding. Pedagogische Studiën, 91(3), 169-185.

Wood, J., & Pitt, E. (2024). Empowering agency through learner-orchestrated self-generated feedback. Assessment & Evaluation in Higher Education, 1–17. https://doi.org/10.1080/02602938.2024.2365856

Ik zoek…

Nieuwsbrief ontvangen

Bijdrage leveren

Neem contact op als je een bijdrage wilt leveren aan Platform Leren van toetsen