Feedbackgebruik ondersteunen: de aanpak van de feedbackgeletterde docent
Henderijn Heldens (Zuyd Hogeschool) & Martje Köhlen (Hogeschool Inholland)
“Ook van docenten wordt feedbackgeletterdheid gevraagd”, schreven we eerder. Da’s makkelijk praten, maar wanneer kun je spreken van feedbackgeletterde docenten? Ons antwoord: een docent is feedbackgeletterd, wanneer deze effectieve feedbackprocessen kan ontwerpen, evalueren en herontwerpen en kwaliteitsbesef en feedbackgebruik bij studenten weet te stimuleren. Deze inzichten, die wij hebben uitgewerkt in een model van docentfeedbackgeletterdheid, zijn positief ontvangen. Als vervolg op die blogs, maken we nu meer concreet hoe je als docent je studenten kunt ondersteunen bij het ontwikkelen van feedbackgeletterdheid. In dit blog geven we adviezen die aansluiten bij de competentie ‘Ondersteuning bieden voor het vragen en verwerken van feedback in dialoog’.
In het feedbackproces is het ondersteunen van studenten bij het vragen en verwerken van feedback (competentie 3 in het model) voortdurend aan de orde. Deze vaardigheden zijn voor studenten immers noodzakelijk als we ze willen leren om hun eigen leerproces te sturen door middel van feedback (Carless & Boud, 2018). Het vertrekpunt in de ondersteuning is dat het initiatief voor het leren uiteindelijk bij de student komt te liggen. We kunnen er echter niet vanuit gaan dat studenten deze vaardigheden in hun eerder genoten onderwijs al hebben ontwikkeld. Als docent heb je daarom de belangrijke taak om een leeromgeving te creëren waarin de feedbackdialoog op gang kan komen, als ook om ondersteuning te bieden bij het ontwikkelen van de vaardigheden die zijn bij het voeren van een feedbackdialoog, zoals het formuleren van een gerichte feedbackvraag of het analyseren van ontvangen feedback. Omdat het uitgangspunt ook is dat de ondersteuning van studenten afbouwt naar mate ze meer feedbackgeletterd zijn, kun je in de indicatoren bij deze competentie veel elementen herkennen die te maken hebben met ‘scaffolding’ (Kruiper et al., 2022). En omdat studenten zich elk op hun eigen tempo ontwikkelen, is ook het bieden van ruimte voor differentiatie onderdeel van de indicatoren.
Hoe ondersteun je als docent het vragen en verwerken van feedback in dialoog?
Tot slot
Het ondersteunen van feedbackgebruik is een taak die gedurende de opleiding aandacht blijft vragen. Het vraagt om zowel om handelen van de individuele docent in de les en gedurende een module, als ook een overstijgende aanpak op curriculumniveau. Als we studenten willen aanzetten tot zelfstandig feedbackzoekend gedrag waarbij ze niet langer afhankelijk zijn van de docent, vraagt dit immers om een goed doordacht en eenduidige begeleidingsaanpak vanaf het eerste jaar van de opleiding. Voor studenten vraagt het ontwikkelen van deze houding de nodige scaffolding en vooral ook oefening in de praktijk. Met dit blog roepen we je op om ook als docent zelf te gaan oefenen met het opzoeken en benutten van feedback, bijv. van je collega’s of van je studenten, maar ook met het ondersteunen van studenten hierbij. We zijn benieuwd naar je ervaringen!
Heb jij zelf goede voorbeelden die je met ons wil delen? Mail ons dan op info@lerenvantoetsen.nl!
Referenties
Arts, J.G., Jaspers, M., & Joosten-ten Brinke, D. (2021). Enhancing written feedback: The use of a coversheet influences feedback quality. Cogent Education, 8 (1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2021.1901641
Carless, D., & Boud, D. (2018). The development of student feedback literacy: enabling uptake of feedback. Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(8), 1315-1325 https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1463354
Carless, D. & Winstone, N. (2020). Teacher feedback literacy and its interplay with student feedback literacy. Teaching in Higher Education, 28(1), 150-163. https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1782372
Chou, C.Y. & Zou, N.B. (2020). An analysis of internal and external feedback in self-regulated learning activities mediated by self-regulated learning tools and open learner models. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17 (55). https://doi.org/10.1186/s41239-020-00233-y
De Kleijn, R. A. (2021). Supporting student and teacher feedback literacy: an instructional model for student feedback processes. Assessment & Evaluation in Higher Education, 48(2), 186-200. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1967283
Kruiper, S. M., Leenknecht, M. J. M., & Slof, B. (2022). Using scaffolding strategies to improve formative assessment practice in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 47(3), 458-476. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1927981
Leenknecht, M. (2020, 2 juni). Hoe de kracht van feedback ook het gebruik ervan ondermijnt: de rol van kwetsbaarheid. Leren van Toetsen. https://lerenvantoetsen.nl/hoe-de-kracht-van-feedback-ook-het-gebruik-ervan-ondermijnt-de-rol-van-kwetsbaarheid/
Loughran J., & Berry, A. (2005) Modelling by teacher educators. Teaching and Teacher Education, 21(2), 193-203.
Tielemans, C., De Kleijn, R., Van der Schaaf, M., Van den Broek, S. & Westerveld, T. (2023) The Westerveld framework for interprofessional feedback dialogues in health professions education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 48 (2), 241-257. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1967285
Blogs in deze serie:
Feedbackgebruik ondersteunen: de aanpak van de feedbackgeletterde docent
“Ook van docenten wordt feedbackgeletterdheid gevraagd”, schreven we eerder. Da’s makkelijk praten, maar wanneer kun je spreken van feedbackgeletterde docenten? Ons antwoord: een docent is feedbackgeletterd, wanneer deze effectieve feedbackprocessen kan ontwerpen, evalueren en herontwerpen en kwaliteitsbesef en feedbackgebruik bij studenten weet te stimuleren. Deze inzichten, die wij hebben uitgewerkt in een model van docentfeedbackgeletterdheid, zijn positief ontvangen. Als vervolg op die blogs, maken Henderijn Heldens en Martje Köhlen in dit blog concreet hoe je als docent je studenten kunt ondersteunen bij het gebruiken van feedback.
Feedbackprocessen (her)ontwerpen: de aanpak van de feedbackgeletterde docent
“Ook van docenten wordt feedbackgeletterdheid gevraagd”, schreven we eerder. Da’s makkelijk praten, maar wanneer kun je spreken van feedbackgeletterde docenten? Ons antwoord: een docent is feedbackgeletterd, wanneer deze effectieve feedbackprocessen kan ontwerpen, evalueren en herontwerpen en kwaliteitsbesef en feedbackgebruik bij studenten weet te stimuleren. Deze inzichten, die wij hebben uitgewerkt in een model van docentfeedbackgeletterdheid, zijn positief ontvangen. Als vervolg op die blogs, maakt Martijn Leenknecht in dit blog concreet hoe je als docent feedbackprocessen kunt (her)ontwerpen.
Kwaliteitsbesef stimuleren: de aanpak van de feedbackgeletterde docent
“Ook van docenten wordt feedbackgeletterdheid gevraagd”, schreven we eerder. Da’s makkelijk praten, maar wanneer kun je spreken van feedbackgeletterde docenten? Ons antwoord: een docent is feedbackgeletterd, wanneer deze effectieve feedbackprocessen kan ontwerpen, evalueren en herontwerpen en kwaliteitsbesef en feedbackgebruik bij studenten weet te stimuleren. Deze inzichten, die wij hebben uitgewerkt in een model van docentfeedbackgeletterdheid, zijn positief ontvangen. Als vervolg op die blogs, maken Henderijn Heldens en Martje Köhlen in dit blog concreet hoe je als docent je studenten kunt ondersteunen bij het ontwikkelen van kwaliteitsbesef.

