Feedbackprocessen (her)ontwerpen: de aanpak van de feedbackgeletterde docent

Martijn Leenknecht (HZ University of Applied Sciences)

Ook van docenten wordt feedbackgeletterdheid gevraagd”, schreven we eerder. Da’s makkelijk praten, maar wanneer kun je spreken van feedbackgeletterde docenten? Ons antwoord: een docent is feedbackgeletterd, wanneer deze effectieve feedbackprocessen kan ontwerpen, evalueren en herontwerpen en kwaliteitsbesef en feedbackgebruik bij studenten weet te stimuleren. Deze inzichten, die wij hebben uitgewerkt in een model van docentfeedbackgeletterdheid, zijn positief ontvangen. Als vervolg op die blogs, maken we nu meer concreet hoe je als docent je studenten kunt ondersteunen bij het ontwikkelen van feedbackgeletterdheid. In dit blog geven we adviezen die aansluiten bij de competentie ‘Ontwerpen van feedbackprocessen’ en ‘Evaluatie en herontwerpen’.

Feedback kan voortdurend op het pad komen van studenten en als docent kan je hen ad hoc begeleiden in het vormen van kwaliteitsbesef en verwerken van deze feedback. Het spreekt echter voor zich dat het gestructureerd inzetten op deze begeleiding effectiever is. Wanneer je daarbij in het onderwijsontwerp rekening houdt met feedbackkansen en deze doelbewust inzet, kan je in je begeleiding van studenten een opbouw aanbrengen en herhaling voorkomen. Je geeft studenten bovendien de gelegenheid om te oefenen met feedback verzamelen, beoordelen en verwerken.

De opbouw in feedbackprocessen en -docentbegeleiding kan worden neergezet over een langere periode, zodat docentbegeleiding kan worden afgebouwd en studenten tegelijkertijd stap voor stap meer verantwoordelijkheid kunnen nemen en worden geactiveerd. Dit vraagt afstemming en een doordacht curriculumontwerp en wat ons betreft dus teamfeedbackgeletterdheid. In dit blog focussen we ons op het ontwerp van feedbackprocessen binnen een onderwijseenheid, binnen de verantwoordelijkheid van individuele docenten.

Hoe ontwerp je als docent feedbackprocessen?

a) Je zoekt afstemming met collega's over het ontwerp van feedbackprocessen om een consistente feedbackervaring voor studenten te borgen.

b) Je stelt doelen voor kwaliteitsbesef en feedbackgebruik en stemt deze af op het niveau van de studenten.

c) Je ontwerpt constructief afgestemd onderwijs waarin het feedbackproces is geïntegreerd, waar mogelijk ondersteund door technologie.

d) Je ontwerpt feedbackprocessen die bijdragen aan geleidelijke overdracht van verantwoordelijkheid voor het zoeken en verwerken van feedback van docent naar de student.

e) Je ontwerpt feedbackprocessen die de docent in staat stellen een beeld te vormen van hoe feedbackgeletterd de studenten zijn.

f) Je selecteert werkvormen die studenten uitdagen na te denken over hun eigen rol in het feedbackproces.

g) Je selecteert werkvormen ter bevordering van het benutten van feedback, die zijn afgestemd op de behoefte van de studenten en die een actieve rol van de studenten vragen in het feedbackproces.

h) Je ontwerpt feedbackprocessen die studenten voorbereiden op hoe zij zich na afstuderen als professional kunnen blijven ontwikkelen.

Hoe evalueer en herontwerp je als docent feedbackprocessen?

a) Je verbetert het ontwerp van feedbackprocessen iteratief op basis van eigen ervaring en evaluatie met studenten en collega’s.

b) Je stelt op basis van evaluatie zo nodig de leerdoelen, leeractiviteiten en/of toetsen van de onderwijseenheid bij.

Tot slot
Het ontwerpen van feedbackprocessen is zowel een verantwoordelijkheid van de individuele docent, als ook een overstijgende teamverantwoordelijkeheid. In dit blog hebben we uiteengezet waar een individuele docent aan kan denken bij het ontwerpen van effectieve feedbackprocessen. Een goed ontwerp is het halve werk! Als we studenten willen aanzetten tot zelfstandig feedbackzoekend gedrag waarbij ze niet langer afhankelijk zijn van de docent, vraagt dit immers om een goed doordacht en eenduidig proces met bijbehorende begeleidingsaanpak vanaf het eerste jaar van de opleiding. Dit blog biedt aanknopingspunten en adviezen voor een effectief ontwerp en evaluatie en herontwerp. We zijn benieuwd naar jouw ervaringen!

Heb jij zelf goede voorbeelden die je met ons wil delen? Mail ons dan op info@lerenvantoetsen.nl!


Referenties

Arts, J.G., Jaspers, M., & Joosten-ten Brinke, D. (2021). Enhancing written feedback: The use of a coversheet influences feedback quality. Cogent Education, 8 (1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2021.1901641  

Gulikers, J., van Schilt-Mol, T., Baartman, L., van Popta, E., & Beekman, K. (2022). Feedback als ontwerpvraagstuk. Onderwijskennis.nl (NRO). www.onderwijskennis.nl/node/3022

Kruiper, S. M., Leenknecht, M. J. M., & Slof, B. (2022). Using scaffolding strategies to improve formative assessment practice in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 47(3), 458-476. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1927981

Leenknecht, M. J. M. (2024). In gesprek over feedbackcultuur: klein beginnen en doorpakken. In M. Leenknecht, M. Köhlen, S. Kooij, E. Roskam-Pelgrim, & A. Potters (Red.). Leren van toetsen in het hoger onderwijs (pp. 104-109). Platform Leren van toetsen.

Blogs in deze serie:

Feedbackgebruik ondersteunen: de aanpak van de feedbackgeletterde docent

By |3 november 2025|Categorieën: Uncategorized|Label: , |

“Ook van docenten wordt feedbackgeletterdheid gevraagd”, schreven we eerder. Da’s makkelijk praten, maar wanneer kun je spreken van feedbackgeletterde docenten? Ons antwoord: een docent is feedbackgeletterd, wanneer deze effectieve feedbackprocessen kan ontwerpen, evalueren en herontwerpen en kwaliteitsbesef en feedbackgebruik bij studenten weet te stimuleren. Deze inzichten, die wij hebben uitgewerkt in een model van docentfeedbackgeletterdheid, zijn positief ontvangen. Als vervolg op die blogs, maken Henderijn Heldens en Martje Köhlen in dit blog concreet hoe je als docent je studenten kunt ondersteunen bij het gebruiken van feedback.

Feedbackprocessen (her)ontwerpen: de aanpak van de feedbackgeletterde docent

By |3 november 2025|Categorieën: Uncategorized|Label: , |

“Ook van docenten wordt feedbackgeletterdheid gevraagd”, schreven we eerder. Da’s makkelijk praten, maar wanneer kun je spreken van feedbackgeletterde docenten? Ons antwoord: een docent is feedbackgeletterd, wanneer deze effectieve feedbackprocessen kan ontwerpen, evalueren en herontwerpen en kwaliteitsbesef en feedbackgebruik bij studenten weet te stimuleren. Deze inzichten, die wij hebben uitgewerkt in een model van docentfeedbackgeletterdheid, zijn positief ontvangen. Als vervolg op die blogs, maakt Martijn Leenknecht in dit blog concreet hoe je als docent feedbackprocessen kunt (her)ontwerpen.

Kwaliteitsbesef stimuleren: de aanpak van de feedbackgeletterde docent

By |29 januari 2025|Categorieën: Uncategorized|Label: , |

“Ook van docenten wordt feedbackgeletterdheid gevraagd”, schreven we eerder. Da’s makkelijk praten, maar wanneer kun je spreken van feedbackgeletterde docenten? Ons antwoord: een docent is feedbackgeletterd, wanneer deze effectieve feedbackprocessen kan ontwerpen, evalueren en herontwerpen en kwaliteitsbesef en feedbackgebruik bij studenten weet te stimuleren. Deze inzichten, die wij hebben uitgewerkt in een model van docentfeedbackgeletterdheid, zijn positief ontvangen. Als vervolg op die blogs, maken Henderijn Heldens en Martje Köhlen in dit blog concreet hoe je als docent je studenten kunt ondersteunen bij het ontwikkelen van kwaliteitsbesef.

Wanneer is een docent feedbackgeletterd?

By |27 februari 2024|Categorieën: Uncategorized|Label: , |

Tijdens zijn keynote ter gelegenheid van het 10-jarige bestaan van het platform benadrukte David Boud het nog eens: feedbackgeletterdheid van docenten gaat niet over het bekogelen van studenten met ‘effectieve’ feedback. Docentfeedbackgeletterdheid gaat juist om het integreren van feedbackprocessen in onderwijsontwerp en het begeleiden van studenten. De kunst is studenten in staat te stellen feedbackinformatie te gebruiken voor verbetering van hun prestaties en leerstrategieën. Dit vraagt dus veel meer van docenten dan het simpelweg plannen van een feedbackmoment halverwege of aan het einde van een periode. Maar wat dan precies? Henderijn Heldens, Martje Köhlen, Martijn Leenknecht, Job Lafeber en Anne Potters werken in dit blog uit wanneer een docent feedbackgeletterd is.

Ook van docenten (en teams) wordt feedbackgeletterdheid gevraagd

By |11 januari 2024|Categorieën: Uncategorized|Label: , , |

“Studenten zijn geen passieve ontvangers, maar hebben een actieve rol in feedbackprocessen” en “het zweet moet op de juiste rug staan”, het zijn kreten die we de laatste jaren veel horen in het Nederlandse hoger onderwijs. En terecht! Studenten dragen zeker een verantwoordelijkheid voor de effectiviteit van feedbackprocessen. Toch ontslaat dit de docent niet van de taak om studenten hierin te begeleiden en samen aan feedbackgeletterdheid van studenten te werken. Het is hierin de rol van de docent om kansen en begeleiding te bieden aan studenten om hun bekwaamheid in het verwerken van feedback te ontwikkelen. Maar hoe ziet die rol van de docent er exact uit? En belangrijker: wat vraagt dit van de feedbackgeletterdheid van docenten? Martje Köhlen, Martijn Leenknecht, Henderijn Heldens, Job Lafeber, en Anne Potters zijn aan de slag gegaan om het competentiekader docentfeedbackgeletterdheid dat door David Boud en Philip Dawson (2021) werd ontwikkeld te vertalen naar de Nederlandse context.

Ik zoek…

Nieuwsbrief ontvangen

Bijdrage leveren

Neem contact op als je een bijdrage wilt leveren aan Platform Leren van toetsen
Ga naar de bovenkant