Webinar Assessment for learning: A practitioner’s perspective
Martje Köhlen (Hogeschool Rotterdam)
Rick Glofcheski, professor in de rechten aan de Universiteit van Hong Kong, werkt op dagelijkse basis met grote groepen studenten in enorme collegezalen, met cursussen die gebruikelijk worden afgesloten met een schriftelijk tentamen in een grote hal. Glofcheski is echter in de missie geslaagd waarover velen van ons hun hoofd breken; 250 studenten gedurende een heel semester aanzetten tot zelfsturend en diep leren. Tijdens zijn webinar op 12 mei heeft hij ons meegenomen in zijn feedback- en assessmentmethode.
De aanleiding voor Glofcheski om aan zijn cursus te gaan sleutelen, was het signaal van studenten dat ze hun studiegedrag volledig hadden afgestemd op wat ze konden voorspellen dat er in het tentamen aan bod zou komen, en dat ze enkel dat gedeelte van de stof vlak voor het tentamen uit hun hoofd leerden. In de literatuur, zo vond hij, wordt dit verschijnsel ook wel het “verborgen curriculum” genoemd. Als docent kun je namelijk nog zo je best doen om een gevarieerd programma aan te bieden, wat studenten betreft bepaalt de toetsing aan het einde van de cursus waar ze hun aandacht aan besteden en is de rest niet relevant. Glofcheski realiseerde zich dat, als hij het gedrag van zijn studenten wilde veranderen en productief en duurzaam studiegedrag wilde uitlokken, hij dus zijn manier van toetsing moest bijstellen.
In de webinar vertelt Glofcheski ons onder andere over het Reflective Media Diary (zie ook dit voorbeeld), een methode die hij al een aantal jaar aan het verfijnen is. In plaats van studenten pas aan het einde van de cursus een aantal hypothetische, door-de-docent verzonnen casussen te laten analyseren, zet hij ze gedurende het semester aan het werk door ze zelf naar geschikte casussen te laten zoeken in het nieuws, die ze analyseren aan de hand van de thema’s die op dat moment in de cursus aan bod komen. Hierdoor werken de studenten met realistische, authentieke en relevante voorbeelden met hoge complexiteit, wordt er een groot beroep gedaan op hun zelfregulatie en is de toetsing niet langer voorspelbaar. Bovendien beoordelen de studenten hun werk zelf, waardoor deze methode nauwelijks inspanning vraagt van de docent.
Wil je meer te weten komen? Kijk dan het volledige webinar terug of bekijk de slides.