Themabijeenkomst programmatisch toetsen groot succes!

11 december 2018| Tags:| Tags:

Vrijdagmiddag in een collegezaal in Nijmegen, zo’n dertig mensen hangen aan de lippen van Marleen Kaijen-van Doesburg, Kai van der Bijl, en Alex de Veld, docenten van de opleiding Ergotherapie van Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Zij worden geïnterviewd door Liesbeth Baartman en Tamara van Schilt-Mol voor het nieuwe boek over programmatisch toetsen waar zij samen met Cees van der Vleuten aan werken. Naast het toetsen om van te leren komt ook het toetsen om te beslissen aan bod. “De twee beloftes van programmatisch toetsen zijn robuuste beoordelingen en het stimuleren van leren”, aldus Marleen.

Zes jaar geleden stelde de opleiding Ergotherapie zichzelf als doel om te gaan werken vanuit interesse en talent, zonder hierbij nog een concreet beeld te hebben van de uitwerking hiervan. Ze kwamen onder andere uit bij programmatisch toetsen. Het geeft hen handvatten om betere – en robuuste – beslissingen te kunnen maken over de ontwikkeling van hun studenten, en dat op een manier waarin de student centraal staat. Het succes blijkt uit de houding van hun studenten, ze zijn zelfstandiger en nemen de regie over hun eigen leerproces.

Geïnteresseerd in het complete verhaal van deze opleiding? Je leest hierover meer in het boek van Liesbeth, Tamara en Cees!

De themabijeenkomst is zeker voor herhaling vatbaar. “Heel interessant om zo een inkijkje te krijgen in hoe een opleiding handen en voeten geeft aan programmatisch toetsen”, verwoordde één van de aanwezigen. Wordt vervolgd!

Ik zoek…

Nieuwsbrief ontvangen

Bijdrage leveren

Neem contact op als je een bijdrage wilt leveren aan Platform Leren van toetsen