Festival Leren van toetsen
Ook dit jaar staat de eerste vrijdag van juni weer in het teken van uitwisseling en inspiratie tijdens Festival Leren van toetsen!
We zijn virtueel te gast bij Saxion Hogeschool en we hebben een indrukwekkend programma voor jullie samengesteld. Deelname is gratis.
>> Bekijk ook het verslag van de dag!
Festivalplattegrond
Timetable
Internationale keynote
Ook dit jaar hebben we weer een internationale headliner kunnen toevoegen aan onze line-up! Associate professor Rola Ajjawi van Deakin University, Australië verzorgt voor ons een inspirerende keynote. Dit wil je niet missen!
Keynote Rola Ajjawi
Dr Rola Ajjawi is Associate Professor at the Centre for Research and Assessment in Digital Learning at Deakin University, Melbourne, Australia where she leads a program of research seeking to improve work-based learning experiences and to promote learner success. Her research spans topics including feedback, workplace educational cultures, professional identity and belonging. She has attracted over $2.5million in grant funding and published over 65 journal articles, 45 book chapters and 4 edited books. Ajjawi is Deputy Editor of the journal Medical Education and serves on the editorial board of Teaching in Higher Education. In 2020, she was named field leader for Science and Engineering in Australia.
Taking account of social and cultural influences of feedback for learning
Feedback is commonplace in higher education, but how often do we know if it has had a positive effect on learners? The focus on what teachers do and say/write, has now been superseded by research arguing for greater student agency and action in feedback processes. However, students do not have free will to act as they choose, instead their agency is bounded and mediated by social, relational, political and cultural factors. In this talk, Ajjawi will present new models that reframe feedback as a sociocultural and dialogic process and show how these understandings enable deeper insights into how students react and what they do through feedback processes. Further, she will provide evidence and practical strategies to leverage the beneficial effects of feedback for learning in higher education by accounting for the sociocultural.
Workshops
We zijn er in geslaagd een goed gevuld en afwisselend programma aan workshops samen te stellen. De workshops kunnen in vier thema’s worden ingedeeld:
Innovatie in onderwijs en toetsen
Een kijkje in de keuken van het Saxion Onderwijsmodel (SOM)
Nadya Raat – Da Rocha Nordine, Anne Lohuis en Martha Beeker (Saxion)
Bij Saxion leiden we professionals op die actuele en toekomstige vraagstukken creatief kunnen oplossen en zo bijdragen aan een innovatie en verbetering van de beroepspraktijk. Dat vraagt om onderwijs dat aansluit bij deze complexe en snel veranderende omgeving en de veranderde eisen van deze praktijk. Saxion heeft hiervoor een onderwijsvisie opgesteld die vertaald is naar een concreet onderwijsmodel (het SOM oftewel Saxion onderwijsmodel). Een van de kenmerken is dat studenten werken aan authentieke beroepspopdrachten waarin kennis, vaardigheden en houding zijn geïntegreerd. Daarnaast gaat er meer aandacht en tijd naar de lerende functie van toetsing. De toetsing is zo ingericht dat een student steeds in staat wordt gesteld om het gesprek over zijn/haar ontwikkeling te (blijven) voeren. SOM staat ook voor Samen Onderwijs Maken, want hoe realiseer je deze veranderingen nu hogeschoolbreed? In deze workshop laten we zien hoe we dit bij Saxion hebben aangepakt en maak je kennis met het model. Ook worden ervaringen gedeeld en ga je, als workshopdeelnemer, actief aan de slag met enkele onderdelen uit het model.
Het nieuwe docentschap
Freek Siero (Hogeschool Rotterdam)
De ontwikkelingen op het gebied van toetsen en wat dat betekent voor curriculumontwerp en onderwijs gaat op dit moment razend snel. Vanuit het assessmentcentrum (OeO), van de hogeschool Rotterdam, hebben we geanalyseerd dat opleidingen meer gebruik maken van cursussen met grote eenheden aan EC’s verdeelt over een langere tijdsperiode, er vaker gebruik wordt gemaakt van open toetsvormen en dat er ruimte is voor nieuwe inzichten zoals, feedback literacy en cultuur (Winstone & Carless 2020), formatieve activiteiten (Gulikers & Baartman, 2017), programmatisch toetsen (Baartman, Schilt-Mol & van der Vleuten, 2020) etc.
Een voorzichtige conclusie hierbij is dat opleidingen veelal ingrijpen op het niveau van beleid, organisatie en curriculumontwerp wat zeker belangrijk is, maar de ontwikkeling van belangrijke actoren zoals de docent en student verdienen evenveel aandacht.
In deze sessie neem ik je mee richting het nieuwe profiel van de docent. Twee belangrijke aanjagers hierin zijn de bovenstaande ontwikkelingen op het gebied van toetsing en het dualistische docentschap wat steeds duidelijker aan het is ontstaan na aanleiding van de Pandemie. Met het dualistische docentschap bedoelen we de verbondenheid tussen offline- en online lesgeven en toetsen. Op basis hiervan hebben we een training ontworpen. In deze training staat het trainen van nieuw gedrag van docenten centraal. We besteden bijvoorbeeld aandacht aan het creëren van een feedback cultuur in de klas, het verschuiven van klassikaal-frontaal lesgeven naar coaching en op welke wijze je studenten interviewt tijdens een assessment. En… docenten doen dit niet alleen, tijdens de training nodigen we acteurs en studenten uit.
Valideringstrajecten: De (werk)ervaring leert!
Lynn Buschers en Marjon Smidt (Saxion)
Saxion Parttime School heeft in het kader van het experiment flexibilisering hoger onderwijs een eigen valideringsaanpak ontwikkeld. Dit biedt professionals de mogelijkheid om eerder opgedane kennis en ervaring te laten beoordelen en zo versneld de opleiding te doorlopen. Dit traject zorgt niet alleen voor studieverkorting maar geeft een professional ook veel inzicht in wat hij/zij al kan en waar hij/zij zich nog verder in kan ontwikkelen. Deze inzichten zorgen dat de professional ook met andere blik naar zijn/haar eigen handelen tijdens de opleiding kijkt en bewuster is zijn eigen ontwikkeling kan monitoren.
Aan de hand van onze valideringsmeetlat worden heel gericht eigen beroepsproducten/praktijkdocumenten verzameld en gekoppeld aan leeruitkomsten van de opleiding. Hierbij is vooraf geen specifiek beroepsproduct voorgeschreven (vormvrij). Alles mag worden aangeleverd, zolang de leeruitkomst aangetoond wordt.
Tijdens deze sessie hoor je hoe onze valideringsaanpak er uit ziet en zoomen we verder in op de werkende principes van het valideringstraject. We bespreken o.a. de belangrijkste uitgangspunten, de basis van de valideringsmeetlat en de beoordeling door de assessoren. We zullen ingaan op wat dit de student oplevert, wat onze ervaringen met valideren van werkervaring zijn, wat we geleerd hebben en hoe we de volgende stap willen zetten. In het tweede deel van de sessie ga je in een kleine groep in gesprek. Je bespreekt o.a. welke elementen uit de valideringsaanpak je kan benutten binnen je eigen onderwijs en op welke manier dit geïmplementeerd kan worden.
De rol van formatief evalueren bij beoordelen van leeruitkomsten
Anne Lohuis & Joske Slaghuis (Saxion)
Bij Saxion Parttime School beoordelen we aan de hand van leeruitkomsten waarbij studenten beroepsproducten opleveren om deze aan te tonen. Uitgangspunt is dat beroepsproducten diensten of producten zijn die professionals ook leveren in hun praktijkomgeving en waarvan de prestatie geschikt is voor een beoordeling. De leeruitkomst geeft de student inzicht in welke mogelijke beroepsproducten hij/zij kan aanleveren om deze aan te tonen. Er is veel creativiteit in het antwoord vereist en er zijn ook meerdere antwoordmogelijkheden.
De beroepsproducten die een student aanlevert worden daarom ook altijd getoetst op de niveaus ‘shows how’ of ‘does’ van de piramide van Miller omdat kennis, vaardigheden en houding moeten worden geïntegreerd. Doordat we werken met leeruitkomsten is het ook mogelijk om leerwegonafhankelijk te beoordelen. De student kan tijd- en plaatsonafhankelijk aantonen dat hij de leeruitkomst beheerst. Het onderwijs is zo ingericht dat dit mogelijk is, o.a. doordat Flipping the Classroom als didactisch concept wordt gehanteerd. In de online leeromgeving is alle informatie aanwezig die een student nodig heeft om het beroepsproduct op te kunnen leveren. Per week staat gestructureerd beschreven wat een student moet doen aan voorbereiding, hoe de bijeenkomst is vormgegeven en welke verwerkingsactiviteiten nodig zijn. O.a. discussiefora, kennisclips en formatieve toetsen ondersteunen hierbij. In de bijeenkomst staat verdieping van wat is geleerd centraal en heeft de docent nu een meer student-georiënteerde rol in de vorm van begeleider of coach. Docent en student zijn in voortdurende interactie met elkaar door het delen van eigen ervaringen en het geven van feedback op elkaars producten. In deze workshop laten we meer concreet zien hoe het onderwijs is vormgegeven en besteden we aandacht aan de ervaringen van studenten en docenten. We laten zien welke stappen we aan het nemen zijn om (nog) meer holistisch te gaan beoordelen en wat we daarbij verbeteren aan het formatieve proces.
Toetsing van HBS-studenten: Samen met studenten aan de slag met toetsing. Docent in de rol als coach
Mariël van Dooren (Saxion) en Boy van Kleef, Suze Berendsen, Julia Nijhuis, Joris van der Tak, Nadine Hofte, & Tycho van Heumen (studenten HBS)
Docenten zijn er niet alleen meer om hun vakkennis over te dragen, maar om meer dan ooit, samen met de student te kijken naar de vaardigheden die hij of zij nog verder kan ontwikkelen om interdisciplinair te werken. Vragen die daarbij spelen zijn: wie ben ik als mens? Als professional? Waar ben ik goed in? Waar kan ik beter in worden?
Het vraagt ook iets van de studenten. We zien dat ze eigenlijk heel anders willen leren en dat vraagt van ons een andere manier van toetsing. Studenten zoeken in alle theorie direct de praktische relevantie. Meer dan ooit willen ze vooral dingen leren en doen die direct voor hen van waarde zijn en die ze leuk vinden.
Tijdens het praktijkvak Evenementenorganisatie op HBS betrekken wij studenten bij de manier van toetsen. Opdrachten uitvoeren vanuit de praktijk, toetsen binnen deze context en studenten in de lead zetten tijdens het toetsen is waar wij goede ervaringen mee hebben.
Tijdens deze workshop ga ik samen met een groep studenten een voorbeeld geven van het betrekken van studenten tijdens een toets. Waarbij de praktijkopdracht wordt gebruikt om op een interactieve te reflecteren.
Beroepsproducten als toets: Ervaar de ruimte voor beoordelen!
Miriam Losse & Mirjam Trapman (Saxion)
Het OiO-model. Veel hbo-opleidingen maken een koppeling tussen onderzoekend vermogen van de student en de diensten en producten die zij als professionals moeten leveren in de context van hun beroep. We kunnen daarin twee processen onderscheiden (Losse, Bouten en Nahuis, 2017). Enerzijds een praktijkproces van methodisch handelen, zoals een ontwerpcyslus of een handelingsproces. Dit proces bestaat uit stappen met bijbehorende deelproducten. Anderzijds is een verdiepend proces te onderscheiden waarin kennis en gegevens boven tafel komen voor de deelproducten, door middel van een onderzoekende houding, bestaande kennis raadplegen, nieuwe gegevens verzamelen en reflectie.
Het zogenaamde OiO-model (Onderzoek in Onderwijs) biedt de mogelijkheid om criteria te formuleren voor zowel de deelproducten als voor het onderzoekend vermogen. Deze criteria geven houvast voor begeleiding en toetsing tijdens het proces (Losse & Nahuis, 2016). Inzichten uit evaluaties van de toepassing van het OiO-model in het afstuderen, bieden kansen (Losse & Trapman, 2019).
De workshop. In deze workshop geven we een korte toelichting op de principes van OiO. Vervolgens ga je aan de slag met het toepassen van deze principes ten behoeve van een praktijkproces dat voor jouw opleiding of instituut relevant is. Daarna laten we voorbeelden zien van beoordelingsmodellen van diverse opleidingen en helpen we elkaar om criteria te formuleren die bij jouw uitwerking passen. We eindigen met een discussie over de implicaties van deze werkwijze voor het onderwijs.
Wij zorgen voor de tools waarmee je aan de slag kunt. Indien je een bestaand beoordelingsmodel meeneemt naar de workshop, kun je dat als ijkpunt nemen voor een kleinere of grotere “make over” op basis OiO. Laat je verrassen door het resultaat!
Studenten activeren
Groepsgewijze feedback
Wessel Peeters (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)
Goede feedback zet aan tot actie. Sterker nog: een toets is pas betekenisvol als studenten tussendoor feedback hebben gehad en daarvan hebben kunnen leren. Het vormt daarmee een belangrijk onderdeel van formatief handelen. Maar hoe zorg je er voor dat studenten ook wat doen met je feedback? En hoe bereik je dat in een groep van 10, 20 of meer studenten? Groepsgewijze feedback kan erg leerzaam zijn én jou als docent tijd besparen.
Tijdens deze workshop leer je enkele basisregels rondom het geven van waardevolle feedback, krijg je meer informatie over hoe je feedback actiegericht kan maken en leer je verschillende praktische, simpele werkvormen kennen om dit groepsgewijs te doen, zowel online als offline.
Na de workshop heb je dus nieuwe theoretische inzichten én praktische werkvormen en tips om het in je eigen praktijk toe te passen.
Toetsen van studentparticipatie bij toetsen
Karl van der Linde, Louisa Tumiwa, Maaike Krom (Hbo Medezeggenschap)
Hoe betrek je studenten bij de totstandkoming en uitvoering van toetsen om zo een breed draagvlak te creëren voor de gekozen manier van toetsing en de daarbij horende voorwaarden. Deze manier van het omgaan met toetsen is steeds belangrijker omdat studenten eigenaar worden gemaakt van hun eigen leerproces door hen de regie te geven. Hoe kun je dit als professional aanpakken zonder het verzanden in projectgroepen en teams.
Co-creating curriculum with students
Nicolette Hougee-Hollebeek (Hogeschool Rotterdam)
Let op: in deze sessie is Engels de voertaal. Vragen in de chat mogen ook in het Nederlands.
With the decision to merge three course programs into one – International Business – the Rotterdam Business School embarked on a complicated journey. Moreover, they decided that not only the visions and ideas of three separate staff teams should be combined, but also that students should be part of the design team; co-creation. In this session, some students and staff members from the design team will share their experiences with you. Would you like to know more about their collaboration, the challenges and opportunities they have encountered along the way and how they feel about the results so far? This is your chance to ask them anything!
Goede timing van oefentoetsen
Desirée Joosten-ten Brinke (Open Universiteit) en Kim Dirkx (Zuyd Hogeschool)
Veel studenten maken de dag voor het tentamen een oefentoets om na te gaan of ze voldoende zijn voorbereid op het tentamen. Op dat moment heeft zo’n oefentoets – ook wel formatieve toets of tussentijdse toets genoemd – geen meerwaarde meer voor het leerproces van studenten. Om hiervoor wel effectief te zijn moet een oefentoets bewust ingepland worden in het ontwerp van een lessenserie.
In deze workshop starten we met een presentatie van de resultaten van een NRO-overzichtsstudie naar richtlijnen voor formatief toetsen vanuit de geheugenpsychologie. Daarna gaan we aan de slag om een concreet ontwerp te maken van een lessenserie waarin we de formatieve toetsen positioneren en waarbij we ingaan op de wijze waarop we studenten kunnen stimuleren om gebruik te maken van deze toetsen. De voor-en nadelen worden besproken.
Werkzame principes van ontwikkelingsgericht toetsen
Leonie van Otten en Chantal Velthuis (Saxion)
In de nieuwe visie op onderwijs van Saxion, het Saxion Onderwijs Model (SOM), staat de ontwikkeling van toekomstbestendig onderwijs centraal. Met dit onderwijs wil Saxion studenten voorbereiden op een snel veranderende, complexe omgeving. In de nieuwe visie staan negen uitgangspunten centraal die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Eén van deze uitgangspunten is toetsing waarbij de lerende, ontwikkelingsgerichte functie van toetsing meer centraal komt te staan.
Vanuit het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs hebben we de afgelopen periode verschillende casussen (onderwijseenheden) binnen Saxion onderzocht om meer zicht te krijgen op de werkzame principes van ontwikkelingsgericht toetsen. We hebben interviews bij betrokken studenten en docenten afgenomen, vergeleken en geanalyseerd. Hieruit hebben we enkele werkzame principes verkregen die we ondersteunen vanuit de literatuur over deze functie van toetsing. De drie werkzame principes die naar voren kwamen in ons onderzoek zijn:
Als je wilt dat toetsing een ontwikkelingsgerichte functie heeft, dan is het belangrijk dat:
- ontwikkelingsgerichte feedback centraal staat;
- de student een actieve rol heeft in het feedbackproces;
- het werkveld een rol/stem heeft in de beoordeling.
Tijdens de workshop delen we de inzichten uit onze casestudie en staan we op interactieve wijze stil bij de drie werkzame principes die naar voren kwamen in ons onderzoek. Vanuit deze inzichten gaan we samen verkennen hoe je vanuit de drie principes de lerende, ontwikkelingsgerichte functie van toetsing meer centraal kan stellen in je eigen onderwijspraktijk.
Stroomlijnen van feedbackprocessen: aan de slag met feedbackformulieren
Mieke Jaspers & Jorik Arts (Fontys Hogescholen)
Hoewel er weinig discussie is over de positieve effecten van feedback op leren, lijkt er wel een kloof te bestaan tussen de dagelijkse praktijk in het (hoger) onderwijs en effectieve feedbackpraktijk beschreven in de literatuur. Studenten voorzien van kwaliteitsfeedback blijkt een vrij moeilijke taak.
Het gebruik van invulbladen voor gestructureerde feedback (feedbackformulieren) kan een manier zijn om de feedbackkwaliteit te verbeteren. Hoewel dergelijke feedbackformulieren veel worden gebruikt in het onderwijs, is er verrassend weinig bekend over hun effecten op de feedbackpraktijk. In ons onderzoek werden daarom de effecten van het gebruik van zo’n feedbackformulier bestudeerd.
Het gebruik van het in deze studie geteste feedbackformulier leidde tot meer feed-up- en feed forward-berichten en tot meer feedback op procesniveau. Als zodanig leidde het gebruik van het feedbackformulier tot feedbackberichten van hogere kwaliteit. Bovendien werd het gebruik van het feedbackformulier door zowel studenten als docenten als positief en effectief gewaardeerd. Tutoren en studenten verklaarden dat het feedbackformulier tutoren hielp bij het formuleren van een meer holistische evaluatie van het werk. Daarnaast gaven studenten aan dat de informatie op het voorblad nuttig was in hun leerproces, omdat het inzicht gaf in hoe verder te gaan. Als zodanig bleek het feedbackformulier een nuttig instrument om zowel de feedbackgeletterdheid van docenten als studenten te verbeteren.
In deze workshop zullen we ingaan op het hierboven genoemde onderzoek, maar we zullen vooral ook hands-on gaan kijken naar doorontwikkeling van feedbackformulieren en naar implementatie in curricula.
Programmatisch toetsen
Portretten van programmatisch toetsen
Liesbeth Baartman (Hogeschool Utrecht) in samenwerking met enkele leden van het leernetwerk programmatisch toetsen
In het najaar 2021 is het landelijk leernetwerk programmatisch toetsen (zie www.programmatischtoetsen.nl) van start gegaan. De deelnemers aan het leernetwerk zijn 20 ba/ma-opleidingen in verschillende domeinen, die allemaal met programmatisch toetsen aan de slag zijn. Sommige opleidingen werken al programmatisch, andere opleidingen hebben het ontwerp in de steigers staan. In het leernetwerk wordt gezamenlijk praktijkgericht onderzoek gedaan. In deze workshop maak je kennis met enkele portretten uit het leernetwerk. In de portretten zie je terug waarom de opleiding heeft gekozen voor programmatisch toetsen, welke ontwerpkeuzes zijn gemaakt en wat de betrokken docenten/studenten daarvan vinden. Ook het praktijkgerichte onderzoek uit het leernetwerk komt terug in het portret. Dit onderzoek gaat over: (1) de benodigde datapunten ten behoeve van beslissen en leren, (2) de manier waarop beslissingen tot stand komen, en (3) de manier waarop studenten feedback uit de datapunten ervaren. In de workshop presenteren we de portretten en kun je in gesprek met de “eigenaren” van de portretten uit het leernetwerk.
“En nu praktisch!” Programmatisch toetsen in de praktijk
Ellen de Kwant (Hogeschool Utrecht), Sjirk Zijlstra (Hogeschool Utrecht), & Brian Verseveld (student van de Minor Leefstijl Coaching)
Tijdens deze interactieve sessie demonstreren hoe we programmatisch toetsen binnen de Minor Leefstijl Coaching hebben vormgegeven. We nemen jullie mee in het ontwerp en doen dit zowel vanuit onderwijskundig als technisch (in Canvas) perspectief. We delen de ervaringen van de studenten, het docentteam en onszelf. Tot slot geven we jullie 5 tips die ons geholpen hebben programmatisch toetsen succesvol toe te passen.
Stoeien met je eigen ruggengraat
Irene Biemond (Van Hall Larenstein), Wendy Peeters (Hogeschool Utrecht), Barbara Best (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen), & Sterre Valk en Alex Timmermans (studenten)
Voorwaarden voor deelname: je bent bekend met het concept van Programmatisch Toetsen; je opleiding is bezig met de in-/uitvoering hiervan; je wilt concrete stappen maken; je neemt de ruggengraat van je opleiding (eindkwalificaties uitgewerkt in niveaus) mee
Steeds meer opleidingen gaan aan de slag met het concept van Programmatisch Toetsen. Het vertalen van dit concept naar een eigen recept is complex en uitdagend. Ontwerpkeuzes worden bepaald door het beroepsprofiel, de eindkwalificaties, het docententeam maar zeker ook het perspectief op de student. Hoe krijgen we die student nu echt actief aan het leren?
Voor die vraag willen we in deze workshop de mouwen opstropen. We gaan kijken naar de ruggengraat van je eigen opleiding: hoe is die opgebouwd? Waar zie je duidelijke aanknopingspunten voor leeractiviteiten van studenten? Welke mogelijkheden zijn er om, aan de hand van die ruggengraat, te leren? Waar kunnen studenten feedback op vragen/geven en waar kunnen ze die feedback dan weer benutten?
Belangrijke voorwaarde voor deelname is dat je die ruggengraat van je opleiding helder hebt. Daarmee bedoelen we dan: de eindkwalificaties die van het beroepsprofiel zijn afgeleid, en die vervolgens zijn door vertaald in niveaus of ontwikkelingslijnen. Dat kunnen competenties zijn, kerntaken, kerngebieden of nog iets anders. Als ze maar duidelijk de ruggengraat vormen van de opleiding waarlangs het leren van de student plaatsvindt.
Als opbrengst van de workshop beogen we dat je een element uit de ruggengraat hebt uitgewerkt in concrete , mogelijke datapunten voor de student, waarin ontwikkeling zichtbaar gemaakt kan worden.
Met rechte rug. Een werkwijze om te komen tot een ruggengraat als basis voor longitudinale feedback
Ernst van den Bosch (Hogeschool Utrecht)
Ernst van den Bosch is adviseur binnen de Hogeschool Utrecht en houdt zich bezig met toetstransitie. De laatste jaren mondde dat steeds vaker uit in een keuze voor programmatisch toetsen. Met en in de praktijk ontstond vanaf 2015 een werkwijze om met een opleiding een ruggengraat op te stellen, vanuit het beroepsprofiel en gericht op holistisch beoordelen. Dit kan de basis vormen voor programmatisch toetsen, maar ook bijvoorbeeld voor meer longitudinaal feedback geven. Inmiddels hebben 10 opleidingen deze werkwijze toegepast. In verschillende werkstappen wordt vanuit het beroepsprofiel een keuze gemaakt voor een cyclisch werkproces dat centraal staat in de beroepspraktijk. Aan deze kapstok worden competenties en BoKS gekoppeld en zo wordt de ruggengraat gevormd. De uitdaging ligt in het niet vervallen in detaillering, maar het benutten van de ruggengraat voor meer holistische beslissingen. In de workshop wordt eerst uitleg gegeven over de werkwijze en wordt kort toegelicht hoe verschillende opleidingen het wisten te vertalen naar hun eigen context. Daarna volgt een presentatie van de werkstappen. Op basis van jullie vragen gaan we dieper in op het gebruik daarvan.
Leercultuur
Lerend innoveren. Naar zinvol en betekenisvol onderwijs in het hbo
Marleen Kaijen (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)
Het lukt ons in het hoger beroepsonderwijs niet altijd om leerprocessen in onderwijs en organisatie te optimaliseren. Dit leidt tot problemen zowel in het onderwijs als in de organisatie.
We zien dit bijvoorbeeld aan het studentengedrag in de opleiding. Studenten die leren voor de toets en al horde lopend hun opleiding afronden. Deze studenten hebben moeite met het nemen van eigen regie over hun leerproces. Bij docenten bekruipt vervolgens het gevoel en de vraag “Zijn we nog wel de goede dingen aan het doen? Leiden we onze studenten wel toekomstgericht op?”
De wens tot innovatie ontstaat. Een onderwijsinnovatie is steevast een proces van lange adem en het lukt lang niet altijd. Er zijn verschillende barrières in cultuur, structuur en leiderschap die maken dat het stroperig wordt. Ook de docent bezit logischerwijs niet altijd over de didactisch en pedagogische vaardigheden die nodig zijn om de onderwijsinnovatie vorm te geven. Dit maakt dat onderwijsinnovatie soms voelt als “pindakaas door een rietje”.
In deze sessie reflecteren de deelnemers op innovatie initiatieven in het onderwijs. We kijken daarbij zowel naar de onderwijsinnovatie zelf als ook de wijze waarop een innovatie tot stand komt door in te gaan op de cultuur, structuur en het onderwijskundig leiderschap wat daar voor nodig is. We richten ons daarbij specifiek op de invoering van programmatisch toetsen.
Het creëren van een cultuur gericht op leren van toetsen door het inzichtelijk maken van toetskwaliteit op cursus- en programmaniveau
Lonneke Schellekens, Lubberta de Jong, Harold Bok (Universiteit Utrecht)
In deze (interactieve) workshop zullen wij de eerste bevindingen met u delen van een pilotstudy, uitgevoerd binnen drie opleidingen van de Universiteit Utrecht (UU). In deze studie hebben verschillende gebruikersgroepen (examinatoren, leden van examen- en toetscommissies, en de opleidingsdirecteur) gewerkt met de applicatie ‘Equality’, wat is ontwikkeld om toetskwaliteit inzichtelijk te maken op cursus- en programmaniveau. De applicatie ‘Equality’ is binnen de UU ontwikkeld en beoogt bij te dragen aan een duurzame verbetering van de kwaliteitscultuur rondom toetsing. In de pilotstudy zijn we onder andere nagegaan of de applicatie heeft bijgedragen aan het inzichtelijk maken en monitoren van toetskwaliteit en in hoeverre de applicatie de gebruiker inzichten biedt voor het verbeteren van de kwaliteit.
Lijkt het je leuk om mee te denken over hoe een cultuur te creëren gericht op het leren van toetsen geef je dan op voor deze interactieve workshop. Mogelijke deelnemers zijn cursusexaminatoren verantwoordelijk voor de toetsing op cursusniveau, opleidingsdirecteuren als eindverantwoordelijke voor de toetsing binnen een opleiding, en examencommissieleden (en eventueel toetscommissie) als verantwoordelijken voor de borging van de kwaliteit van toetsing. Tevens is iedereen welkom die geïnteresseerd is in het verbeteren van de kwaliteit van toetsing.
Met je team naar een feedbackcultuur
Els Roskam-Pelgrim en Ynke Brouwer (Avans Hogeschool)
Het begrip feedbackcultuur wordt vaak als bekend verondersteld, maar wat houdt het daadwerkelijk in? En als de theorie duidelijk is, hoe kan je er dan daadwerkelijk stappen in zetten binnen je opleiding? Op basis van onderzoek en een serie interviews (met o.a. Wim Gijselaers en Joseph Kessels), zijn we tot een definitie van feedbackcultuur gekomen die we graag met jullie delen. Tijdens de workshop gaan we bovendien aan de slag met een nieuwe tool die je hebt om inzicht te krijgen in de feedbackcultuur binnen je organisatie en die je handvatten geeft om daar verandering in te brengen.
Netwerkplein
Tijdens de hele dag kan je in gesprek gaan met andere bezoekers en aanbieders van diensten of producten op het netwerkplein. De volgende partijen hebben hun komst al bevestigd: