Vanuit het leernetwerk feedbackgeletterdheid zijn we een leesclub gestart! In een uurtje verkennen we samen het thema feedbackgeletterdheid aan de hand van een artikel, blog, of (deel van een) boek. Op 21 november bespreken we tijdens de leesclub het meeste recente artikel van David Nicol getiteld Shifting feedback agency to students by having them write their own feedback comments.
Over het artikel:
Volgens het nieuwe feedback-paradigma, voorgesteld door Winstone & Carless (2020), maakt dialoog een belangrijk – of zelfs essentieel – onderdeel uit van het feedbackproces. Het idee is dat studenten door dialoog feedback beter gaan begrijpen en toepassen. Tegelijkertijd impliceert een dialoog dat studenten feedback niet zelfstandig kunnen verwerken. David Nicol stelt hier het begrip ‘inner feedback’ tegenover, het idee dat studenten ook zélf feedback kunnen genereren, bijvoorbeeld door hun ideeën of prestaties te vergelijken met andere bronnen. In zijn meest recente artikel ‘Shifting feedback agency to students by having them write their own feedback comments’ concludeert hij dat deze ‘inner feedback’ de feedback van een docent zelfs kan vervangen, maar op z’n minst de feedbackdialoog kan versterken. Tijdens de leesclubbijeenkomst bespreken we de implicaties zijn onderzoeksresultaten voor onze onderwijspraktijk.
Wil je samen het artikel van Nicol bespreken? Meld je dan aan voor de leesclub! Na aanmelding ontvang je een uitnodiging voor de Teamsbijeenkomst en een pdf’je van het artikel om ter voorbereiding te lezen.
Je meldt je alleen aan voor deze bijeenkomst, je zit nergens aan vast. Wil je deelnemen aan het leernetwerk feedbackgeletterdheid? Meld je aan voor de MS Teamsgroep!